Tranquilitzar la ment, reduir l’ansietat

Tranquilitzar-ment

Dustin Scarpitti (unsplash)

Potser, sovint penses que no has actuat bé o que no has reaccionat d’una forma adequada. Possiblement després d’això et sents culpable i et critiques amb duresa. Potser creus que ets d’una manera determinada i que no ho pots evitar..

Jutjar-te i criticar-te durament, no et portarà a canviar. El sentiment de culpa és el pitjor, perquè és negatiu i destructiu. Sigues compassiu amb la tu mateix i tractat con a una bon amic o amiga. Què li diries a una amic o amiga que s’ha equivocat? El criticaries durament o trauries importància al seu error? Aplica-t’ho!

La manera con enfoquem la nostra atenció ens pot ajudar o ens pot enfonsar. Si observem les nostres reaccions amb distancia, sense crítica, amb una mirada curiosa, els errors que fem, aprendre’m a conèixer-nos i podrem controlar els automatismes que ara ens dominen. Hem de col·laborar activament en el nostre canvi i és especialment important aprofitar els moments de confusió i frustració per practicar-ho.Una tècnica que ens pot ajudar en aquest canvi és el Mindfulness, que significa consciència plena. Ja sabem que el nostre estat d’ànim ve determinat en bona part per els pensaments que tenim. El Mindfulness el que busca és reduir el soroll mental, acallar els pensaments pertorbadors i reduir l’ansietat i els bloquejos que ens impedeixen pensar amb claredat i aprendre dels errors. La pràctica de Mindfulness provoca augment de l’energia i vitalitat i produeix tranquil·litat en la ment. Hi ha estudis de neuroimatge amb ressonància magnètica funcional que demostren que la pràctica d’aquesta tècnica durant 20 minuts al dia, durant 2 mesos, produeix canvis en zones del cervell, augmentant la densitat de la matèria gris en l’Hipocamp i disminuint-la en l’amigdala. L’impacte d’aquesta pràctica és la possibilitat de trobar la pau, tranquil·litat i serenitat necessàries per actuar amb claredat mental.

Es tracte de mantenir l’atenció en el aquí i en l’ara sense que la nostra ment viatgi al futur o al passat. És posar atenció d’una manera especial: intencionadament, en el moment present i sense jutjar. Si aprenem a controlar la nostra atenció, podrem allunyar-nos dels pensaments pertorbadors.

Posem atenció als moviments del nostre cos quan respirem, observem la nostra respiració sense manipular-la….., posem atenció als sons que ens envolten…… , després observem els pensament que apareixen a la nostra ment, observant amb atenció però no ens en quedem cap, els deixem passar con ho fem amb les fotos a la pantalla del mòbil. Els observem…, sense jutjar-los. Amb la pràctica del Mindfulness acallarem el soroll mental i ens proporcionarà tranquil·litat i serenitat a la nostra ment.


Categories: Articles

Etiquetes:, ,