El cercle de l’ansietat

Cercle Ansietat

Aaron Burden (Unsplash)

Segurament us heu demanat moltes vegades com és que apareix l’ansietat. Com és que de sobte i sense que us n’adoneu apareix una sensació desagradable, que sovint va en augment i que en moltes ocasions amenaça en desbordar la vostra disposició a controlar-la.

Aquesta sensació es localitza segons la persona en diferents parts de l’abdomen, i sovint, a la zona de l’estómac. La sensació és de pressió, de pes… És una sensació que pot anar acompanyada de tensió al cap, a l’esquena, a la zona lumbar… Hi ha gent que es mareja, que té sensació de que pot perdre l’equilibri, hi ha qui perd totalment la gana, qui té descomposició… L’organisme de cada persona respon de diferent manera al que genera l’ansietat.

Aquesta és la seqüència:

Quan les demandes d’una situació semblen més grans que la capacitat d’una persona, apareix l’estrès. Situacions com: perdre la feina, una ruptura sentimental, problemes econòmics, assetjament a la feina, por a estar malalt, ràbia a una injustícia, pressió per complir un objectiu. En aquests casos la ment amenaça com si fos un perill físic real i activa uns mecanismes d’emergència, de fugida o de lluita. L’organisme se’n ressent i això comença a passar factura amb problemes de son, de tensió muscular, mal d’esquena i de cap, problemes gastrointestinals, etc.

L’estrès es desencadena a partir de dues emocions: la ràbia i la por. Aquestes emocions posen en funcionament el sistema d’alarma del cervell, unes estructures molt antigues i que complien una funció bàsica a la prehistòria, permetent als mamífers escapar dels perills reals. Si passa el temps i les situacions que provoquen l’estrès no es resolen, llavors apareix la tristesa.

Quan la por es torna crònica es converteix en ansietat, fòbia o fins i tot pot aparèixer por a arribar a l’atac de pànic.

L’estrès provoca patiment i aquest provoca més estrès, i en el cas que l’emoció dominant sigui l’ansietat, aquesta entra en bucle. L’estrès provoca reaccions automàtiques de resposta, la reactivitat. Aquesta és la que fa que l’ansietat es reactivi. Per això, l’estratègia clau que utilitzem per a reduir l’estrès és la de parar abans d’actuar. 

Per a la reducció de l’estrès us presentem una eina molt potent, el MINDFULNESS o l’entrenament en CONSCIÈNCIA PLENA.


Categories: Articles

Etiquetes:,